JTCC tvåan Andreas Ahlberg kör nya Camaro Cup 2010.

Pressrelease 10/1 2010. Avesta

Efter en total andra plats och ett JSM silver i JTCC växlar Andreas Ahlberg och BMS Event upp ännu en växel och kör den nya Camaro Cup gen.5 bilen säsongen 2010.

Bilen man kommer att köra är alltså den nya Camaro Cup bilen som visades på Martorp Park i samband med STCC-finalen förra året. Bilen ägs av den forne racingföraren Mikael Nordlander på Årsta Bil i Stockholm men drivs och monteras i Avesta hos BMS Event.

Det här är ett beslut som vuxit fram under hösten och det känns som ett naturligt steg att gå vidare med vår vision om att bli ett professionellt racingteam. Standarden på klassen har successivt ökat under de senaste åren och med den nya bilen är Camaro Cup ett realistiskt koncept och en proffsig klass, framförallt inom rimliga pengar.

Satsningen möjliggörs genom en del gamla partners men också nya företag som väljer att satsa på BMS Event och bröderna Joakim och Andreas Ahlberg och deras koncept.

Andreas Ahlberg kommer alltså gå från 130 hästar och framhjulsdrift till en bil med 430 hästar och bakhjulsdrift och varvtider som ligger långt under de han någonsin varit i närheten av. Han är ändå medveten om vad som kommer att krävas för att nå framgång i den nya klassen men är inte speciellt orolig.

- Visst, det kommer ta ett tag att komma in sig i den nya bilen men jag är övertygad om att vi kommer visa resultat redan första året i den nya klassen, kommenterar han.

Med detta lämnar bröderna Ahlberg helt JTCC bakom sig efter fem riktigt framgångsrika år med 10-talet segrar, 30-talet pallplatser, ett SM silver och ett SM guld som facit.

- Vi bläddrar ännu ett kapitel och ser fram emot nya framgångar med nya bilar, partners och andra förutsättningar, säger BMS Events teamchef Gunnel Ahlberg.

Inom ett par veckor hoppas man kunna presentera alla bitar och förmodligen ännu en ny bil i BMS Event.

Foto: BMS Event













Foto:CamaroCup.com /Delta Photo









Specifikationer Camaro Cup gen-5

Motor: Chevrolet V8 på 5,7 liter. Effekt ca 440 hk, vridmoment över 600 Nm. Katalytisk avgasrening.
Bränsle: E85 Etanol
Växellåda: 4-växlad Richmond Super T10.
Stötdämpare: Öhlins
Chassi: Rörram Camaro Cup 2010-specifikation.
Framvagn: Fullt justerbar med rörlänkarmar.
Bakaxel: GM, med Rampdifferential.
Bromsar fram: Skivor AP-Racing, Willwood 6-kolvs ok.
Bromsar bak: Skivor GM original, Willwood 4-kolvs ok.
Kaross: Glasfiber - Camaro Cup 2010-specifikation.
Interiör: Aluminium
Däck: Michelin slicks
Fälgar: 9-9,5 x 17
Minimivikt bil med förare: Ca 1175 kg.



Kommentarer
Postat av: Jesper Lindh

FYFAN VA GÖTT ANDREAS ! GRATTIS

2010-01-11 @ 17:33:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0